Thursday, February 18, 2010

Karpal Gesa AG Gugur Pendakwaan; Selamatkan Badan Kehakiman

Ketua pasukan pembelaan, Karpal Singh menggesa Peguam Negara, Tan Sri Gani Patail meneliti semula kesemua kertas sisasatan terhadap pertuduhan yang dihadapi Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim sekaligus menggugurkan pertuduhan liwat II itu.

Karpal berkata tindakan itu perlu kerana pertuduhan yang dihadapi Anwar jelas tidak berasas berikutan laporan tiga pakar perubatan dari Hospital Kuala Lumpur bahawa tiada kesan tusukan ke dubur pengadu, Mohd Saiful bukhari Azlan.

“Tidak sangsi lagi Peguam Negara perlu meneliti semula keseluruhan kertas siasatan terhadap kes Datuk Seri Anwar Ibrahim terhadap tuduhan dan proses pendakwaan yang sedang berjalan. Pada pendapat saya tuduhan itu tidak berasas dan ia penting untuk Peguam Negara segera menganggap ia wajar digugurkan," tegas Karpal.

“Di mata dunia tuduhan bergantung kepada bukti perubatan, laporan perubatan sangat jelas 3 pakar dari Hospital Kuala Lumpur mengesahkan dan membuat laporan bahawa tiada kesan tusukan konklusif dan ia adalah bahan fundamental,” katanya.

Karpal turut menyifatkan tindakan Mahkaham Rayuan menolak rayuan pembelaan supaya kes ini digugurkan walaupun dengan hujah yang kukuh, akan menjadikan Malaysia sebagai bahan ketawa serata dunia.

“Saya terkejut bagaimana Mahkamah Rayuan semalam tidak menerima bantahan kami, walhal ia kukuh. Saya rasa kita akan dijadikan bahan tertawa dunia jika pertuduhan ini dibenarkan untuk diteruskan," katanya.

No comments:

Post a Comment