Thursday, February 18, 2010

Tangan ‘Ghaib’ Disebalik Kes Fitnah2

Dari TV Selangor

Perbicaraan Konspirasi 2 terhadap Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim ditangguh sehingga 25 Mac depan.

Keputusan itu dibuat Hakim Mohamad Zabidin Mohd Diah bagi membolehkan pembelaan memfailkan rayuan permohonan supaya beliau menarik diri dari menghakimi perbicaraan di Mahkamah Rayuan.

Zabidin berkata beliau tidak akan menarik diri kerana tidak ada bukti yang menunjukkan beliau menipu seperti yang didakwa pembelaan.

Beliau turut memberi alasan tiada sebab untuknya menarik diri dan ia merupakan tanggungjawab beliau melaksanakan tugas sebagai hakim.

“Yang Arif mengatakan tuduhan saya terhadapnya adalah tidak berasas. Oleh itu, saya fikir lebih baik tuduhan ini dibawa ke Mahkamah Rayuan,” kata Karpal.

Terdahulu dalam prosiding, pendakwaan diketuai Peguam Cara Negara II, Datuk Mohd Yusof Zainal Abiden mengusulkan supaya pihak pembelaan diberi peluang untuk memfailkan rayuan setelah Zabiden diawal prosiding hari ini enggan mengundurkan diri dari menghakimi perbicaraan.

Bagaimanapun ia dibantah Karpal kerana pembelaan tidak mahu perbicaraan ini ditangguh dan telah bersedia untuk menjalankan pemeriksaan balas.

Karpal turut mendakwa demonstarsi anjuran Pemuda Umno dan gabungan beberapa pertubuhan bukan kerajaan (NGO) bagi membantah tindakan 50 Ahli Parlimen Australia meminta tuduhan terhadap Anwar digugurkan dilihat mengganggu proses perbicaraan.

Karpal turut mendakwa selain demonstrasi berkenaan, terdapat juga dua tangan hitam yang cuba mencampuri proses perbicaraan iaitu Perdana Menteri, Najib Razak dan Isterinya Rosmah Mansor.

No comments:

Post a Comment