Monday, February 15, 2010

Langkah Awal BN Cari 2/3 Majoriti Parlimen ?

Umum pimpinan Pakatan Rakyat menjangkakan Zahrain akan keluar dari Parti Keadilan Rakyat (PKR) untuk mengelak tindakan displin dari parti itu, setelah gagal mempertahankan tuduhan terbukanya terhadap Lim Guan Eng.

Yang menarik ialah komen Ahli Parlimen Indera Mahkota, Azan Ismail yang mengaitkan tindakan Zahrain itu kepada cubaan Umno-Barisan Nasional (BN) meraih kembali majoriti dua pertiga di Parlimen.

Desas-desus mengatakan parti pemerintah mencari ikhtiar mendapatkan kembali majoriti dua pertiga di Parlimen untuk meluluskan usul persempadanan semula kerusi dewan negeri dan parlimen bagi menghadapi pilihan raya umum akan datang.

Tindakan Zahrain mengisytiharkan dirinya sebagai ahli parlimen bebas, bermakna Pakatan Rakyat mempunyai 81 kerusi ketika ini, berbanding dengan 137 milik Umno-BN.

Umno-BN memerlukan kira- kira 10 kerusi untuk mendapatkan majoriti dua pertiga yang akan membolehkan parti itu kembali merombak semula persempadanan kerusi Parlimen dan dewan negeri.

Ini sering dilakukan untuk memberi kelebihan kepada Umno-BN menghadapi pilihan raya.

"Barisan Nasional tidak ada majoriti dua pertiga untuk pemerintah membuat sebarang pindaan dalam perlembagaan negara termasuk persempadanan semula dan lain- lain," katanya.

Azan tidak menolak kemungkinan Zahrain telah dipujuk oleh Umno untuk meninggalkan PKR. Azan berkata beliau sendiri menjadi sasaran umno baru- baru ini.

"Saya tahu perkara ini sebab saya sendiri telah dihubungi oleh mereka sebaik sahaja saya meletakkan jawatan sebagai Timbalan Penegrusi 2 Pahang baru- baru ini. Memang mereka menunggu peluang ini. Dan mereka akan menggunakan peluang ini untuk melengkapkan majoriti dua pertiga di Parlimen," jelasnya lagi.

Dalam pada itu, Ahli Parlimen Bukit Gelugor Karpal Singh berkata tindakan Zahrain keluar dari PKR tidak memberi kesan kepada Pakatan Rakyat.

"Tiada terasa kehilangan. Di Pulau Pinang, Pakatan Rakyat sangat kuat dan saya rasa tidak ada kesan apapun. Selain itu Zahrain bukannya seorang pemimpin terkemuka dalam politik," kata Karpal.

Timbalan Presiden PKR, Syed Husin Ali berkata, Zahrain sering bertindak atas kepentingan diri dan membelakangkan perjuangan parti dan Pakatan Rakyat.

“Yang sebenarnya kedudukan dia dan imej dia yang sudah terhakis. Boleh dikatakan sekarang ini orang nampak dia marah kerana dia tidak dapat jadi Timbalan Ketua Menteri, nak jadi calon di Penanti tidak dapat, kemudian digugurkan sebagai Pengerusi di Pulau Pinang, kerana prestasi tidak memuaskan.

"Dia juga dikatakan masih marah dengan kontrak yang terlibat dengan dia dan golf- golf Bukit Jambul, semua ini menunjukkan wajah sebenar dia,” kata Syed Husin.

Syed Husin berkata PKR dan Pakatan Rakyat merelakan pemergian wakil rakyat yang masih berpegang kepada budaya UMNO.

“Kalau ada yang lain hendak menyertai diri menjual maruah dan segalanya kepada UMNO, sila ikut dia. Sekarang dia tidak mesra UMNO, dulu dia kata tidak akan keluar dan letak jawatan tapi sekarang dia letak jawatan. Sekarang kita tunggulah apa langkah seterusnya," akhiri Syed Husin.

No comments:

Post a Comment